Most staromiejski Zgorzelec-Görlitz – most belkowy o konstrukcji stalowej przez Nysę Łużycką łączący polski Zgorzelec z niemieckim Görlitz. Otwarcie mostu nastąpiło 20 października 2004 r. Pierwszy raz o drewnianym moście w tym miejscu wspomniano w 1298 r.
- 1432 – zniszczenie mostu przez powódź
- 1434 – odbudowa mostu wraz z pokryciem dachowym jednak, po kilku miesiącach most ponownie zostaje uszkodzony
- 1441 – odbudowa mostu przez cieślę miejskiego Franza
- 1525 – uszkodzenie konstrukcji mostu w czasie wielkiego pożaru miasta
- 1536 – architekt miejski Wendel Roskopf zaproponował budowę mostu kamiennego, jednak z powodu zbyt wysokich kosztów do realizacji inwestycji nie doszło
- 1547 – otwarcie kamiennego, brukowanego mostu autorstwa Hansa Seibotha
- 1566 – po wschodniej stronie wybudowano wieżę, a cały most zadaszono
- 1576 – zmieniono nawierzchnię mostu z brukowanej na pokrytą deskami
- 1622 (18 lipca) – zawalenie się środkowego przęsła mostu;
- 1641 i 1813 (25 maja) – zniszczenie mostu na skutek pożaru
- 1642 – odbudowa mostu
- 1659 i 1777 – przebudowa mostu wraz z zadaszeniem
- 1846 – uszkodzenie konstrukcji mostu przez krę
- 1897 – zniszczenie mostu przez powódź
- 1906–1907 – budowa mostu stalowo-kamiennego
- 1945 (7 maja) – wysadzenie mostu przez żołnierzy niemieckich
- 1950 – usunięcie ruin mostu 2002 (13 marca) – podpisanie porozumienia o utworzeniu przejścia granicznego na moście staromiejskim
- 2003 – uwolnienie środków na budowę nowego mostu staromiejskiego
- 2004 (20 października) – otwarcie nowego mostu staromiejskiego
- 2007 (21 grudnia) – zniesienie kontroli granicznej na moście w związku z wejściem Polski do układu z Schengen. Przez Most Staromiejski prowadzi droga Via Regia oraz dwa szlaki pątnicze: Wielkopolska i Dolnośląska Droga św. Jakuba, które łączą się z europejską siecią Camino de Compostela.